Формат за аудиокомпресия MPEG-2 AAC

 

MPEG-2 AAC (MPEG-2 Advanced Audio Coding) е разработен от института Fraunchofer  и компаниите  AT&T, Sony, NEC и Dolby през 1998 г.Идеята е била да се създаде единен стандарт за компресия(!).

Форматът е бил създаден с цел да измести  МР3 .Подобно на него се използва психоакустическия модел на компресиране, но алгоритъма ААС е по-усъвършенстван , ползва по-добри филтри за потискане на шума,  други алгоритми на преобразуване и дава нови , специални възможности – например “водни знаци” (носещи информация за авторските права ),които се вграждат в аудиопотока и не могат да се изкарат без да се развали целостта му.Като краен резултат MPEG-2 AAC има по-високо качество и по-голяма компресия.

Може би наистина ААС щеше да замени МР3 ако компаниите , разработващи новия стандарт, след завършване на работата не бяха взели кодовете и на тяхна база не бяха създали свои собствени , несъвместими един с друг кодеци и плеъри  с различно качество ( точно обратно на първоначалната идея ).

В резултат на тези действия сега има  4 формата

·                     Homeboy AAC

·                     AT&T a2b AAC

·                     Liquid PRO AAC

·                     Astrid/Quartex AAC

 

Homeboy AAC

Това е първия общодостъпен кодек , използващ алгоритъма ААС.Кодека не работи добре , забива често, често пропадат някои честоти и се получават дразнещи изкривявания.За сметка на това с кодека се е разпространил първия плеър , ползващ ААС и е било постигнато качеството на МР3 128 kbps но при доста по-нисък битрейт.От време на време се появяват freeware кодери AAC, които на практика са HomeBoy AAC с модифициран интерфейс ( има поне 6 преобразувателя МР3-ААС които ползват ядрото на HomeBoy AAC версия 0.5).


 
AT&T a2b AAC

АТ&Т в началото се заинтересувала от  алгоритмите  MPEG-2 AAC с идеята да ги ползва за компресия на  гласова информация за пренос по телефонните си мрежи но след разработката на ААС явно са решили да печелят от разпространение на музика в Интернет  и са започнали създаване на собствен формат на базата на ААС.За тази цел е било създадено ново подразделение на компанията , а форматът получил името a2b .

Основно направление при работата по новия кодек е било повишаване на качеството.Това донякъде е  било постигнато но за сметка на компресията.В крайна сметка този формат е с най-ниска степен на компресия от цялата група ААС и даже от PAC и OGG Vorbis .Въпреки ниската степен на компресия качеството не е по добро от останалите два кодека.Въведени са други неща – възможност за включване на текста на песента , обложката на албума , снимки на изпълнителя и създаване на самовъзпроизвеждащ се файл  ( файла се преобразува в *.ехе , размера му нараства с около 200Кбайта ).АТ&Т са се опитали да направят нещо много гадно- да патентоват формата си a2b и всички негови компоненти , включително и алгоритъма ААС.За щастие съдът е признал за собственост на АТ&Т само нововъведенията , свързани със собствения им формат .

Според мене шефовете на АТ&Т просо не се интересуват от историята.Наблягайки на комерсиализацията на формата си , компанията е изпаднала точно в положението на фирмата , създала МР3 .Но МР3 по една случайност успя да се разпространи – нещо което не може да се каже за a2b. Липсата на безплатен кодек и ограниченото количество файлове в този формат , наличието на безплатните кодеци (МР3 и други ) , както и огромните бази с файлове в други формати из Интернет обричат идеята на АТ&Т за големи , бързи печалби на пътешествие до Recycle Bin-a :-)

Можете да намерите още информация и малко музика на адрес http://www.a2bmusic.com/.

Liquid Pro AAC  -  (*.LQT)

Фирмата Liquid Audio в сътрудничество с  института Fraunchofer  успя да създаде подобрен  формат за аудиокомпресия , основан на ААС , при това без да скапват нищо.Файловете са с най-добро съотношение компресия / качество от цялата група ААС , форматът продължава да се развива , бъговете се отстраняват , излизат  нови версии , файловете стават все по-малки.Достъпна е trial версия на кодека , която се самоунищожава след известен брой песни  и компресираните с този кодек файлове стават безполезни (обаче някакви  хакери намериха тънкото място на защитите на кодека).Повече информация можете да намерите на http://www.liquidaudio.com/

 

Astrid/Quartex AAC

Този кодек е разработен от един-единствен анонимен програмист.На 12 септ. 98-ма на някои форуми са се появили покани към желаещите да тестват нов кодек , намиращ се на адрес  http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Facility/2141/

Още тогава тестващите са били учудени от високата степен на компресия, но са се заинтересували още повече когато същия автор е написал декодиращ модул за плеъра. К-Jofol  .Интересно е че при при ползването на Astrid/Quartex AAC излиза съобщение че при разработката му са ползвани MPEG-4 ISO sources , т.е. кодовете на най-новите (по него време) стандарти за аудио компресия .Е, автора твърди че това е шега.И института по стандартите ISO официално заяви че общодостъпни source  code за MPEG-4 ISO няма и скоро няма да има .Остава да се чудим откъде са попаднали алгоритмите MPEG-2 AAC или MPEG-4 при програмиста.Има три версии –програмиста е дизасемблирал AAC кодека , анализирал е кода  и е написал собствен кодек , програмиста е  участвал в разработката на MPEG-2 AAC или MPEG-4 ( и затова не си казва името ) и третата версия – кода просто е бил откраднат ( подобно на Half-Life 2 ).Както и да е , има безплатен , общодостъпен кодек , безплатен , общодостъпен плеър , голяма степен на компресия и отлично качество . В резултат форматът бързо набира популярност и има доста сайтове с музика в този формат.

Компресия с  МР3

Компресия с  АС3